Булінг як негативне явище в учнівському колективі

Булінг як негативне явище в учнівському колективі

Образливі прізвиська, глузування, піддражнювання, підніжки, стусани з боку одного або групи учнів щодо інших учнів – це ознаки нездорових стосунків, які можуть призвести до цькування — регулярного, повторюваного день у день знущання. Регулярне та цілеспрямоване нанесення фізичної й душевної шкоди отримало спеціальну назву – булінґ.

Булінґ (від уїци. bully – хуліган, задирака, грубіян, «to bully» — задиратися, знущатися) – тривалий процес свідомого жорстокого ставлення, агресивної поведінки, щоб заподіяти шкоду, викликати страх, тривогу або ж створити негативне середовище для людини.

Найчастіше булінґ відбувається в таких місцях, де контроль з боку дорослих менший або взагалі його нема. Це може бути подвір’я, сходи, коридори, територія поза межами навчального закладу та, навіть, удома жертву булінґу можуть продовжувати цькувати, надсилаючи образливі повідомлення на телефон або через соціальні мережі.

За даними різних досліджень, майже кожен третій учень в Україні так чи інакше зазнавав булінґу в школі, потерпав від принижень і глузувань: 10 % – регулярно (раз на тиждень і частіше); 55 % – частково піддаються знущанню з боку однокласників; 26 % – батьків вважають своїх дітей жертвами булінґу.

Практично в кожному учнівському колективі є учні, які стають об’єктами глузувань та знущань, а також агресори, які є ініціаторами булінґу. Зазвичай об’єктом знущань (жертвою) булінґу вибирають тих, у кого є дещо відмінне від однолітків. Відмінність може бути будь-якою: особливості зовнішності; манера спілкування, поведінки; незвичайне захоплення; соціальний статус, національність, релігійна належність.

Людину, яку вибрали жертвою і яка не може постояти за себе, намагаються принизити, залякати, ізолювати від інших різними способами. Найпоширенішими формами булінґу є:

  • словесні образи, глузування, обзивання, погрози;
  • образливі жести або дії, наприклад, плювки;
  • залякування за допомогою слів, загрозливих інтонацій, щоб змусити жертву щось зробити чи не зробити;
  • ігнорування, відмова від спілкування, виключення із гри, бойкот;
  • вимагання грошей, їжі, речей, умисного пошкодження особистого майна жертви.
  • фізичне насилля (удари, щипки, штовхання, підніжки, викручування рук, будь-які інші дії, які заподіюють біль і навіть тілесні ушкодження);
  • приниження за допомогою мобільних телефонів та інтернету (СМС-повідомлення, електронні листи, образливі репліки і коментарі у чатах і т.д.), поширення чуток і пліток.
70 % знущань відбуваються словесно: принизливі обзивання, глузування, жорстока критика, висміювання та уї.

Фізичне насильство найбільш помітне, однак становить менше третини випадків булінґу (удари, штовхання, підніжки, пошкодження або крадіжка особистих речей жертви та уї.). Найскладніше зовні помітити соціальне знущання — систематичне приниження почуття гідності потерпілого через ігнорування, ізоляцію, уникання, виключення. Нині набирає обертів кібербулінґ. Це приниження за допомогою мобільних телефонів, інтернету. Діти реєструються в соціальних мережах, створюють сайти, де можуть вільно спілкуватися, ображаючи інших, поширювати плітки, особисті фотографії або зроблені в роздягальнях чи вбиральнях. Жертви булінґу переживають важкі емоції – почуття приниження і сором, страх, розпач і злість. Булінґ вкрай негативно впливає на соціалізацію жертви, спричиняючи:

  • неадекватне сприймання себе – занижену самооцінку, комплекс неповноцінності, беззахисність;
  • негативне сприймання однолітків – відсторонення від спілкування, самотність, часті прогули у школі;
  • неадекватне сприймання реальності – підвищену тривожність, різноманітні фобії, неврози;
  • девіантну поведінку – схильність до правопорушень, уїцид альні наміри, формування алкогольної, тютюнової чи наркотичної залежності.

При протидії боулінгу допомога дорослих дуже потрібна, особливо якщо дії кривдників можуть завдати серйозної шкоди фізичному та психічному здоров’ю. Старші діти, підлітки можуть спробувати самостійно впоратись із деякими ситуаціями. Психологами було розроблено кілька порад для них. Як впоратися з ситуацією самостійно

  • Ігноруйте кривдника. Якщо є можливість, намагайтесь уникнути сварки, зробіть вигляд, що вам байдуже і йдіть геть. Така поведінка не свідчить про боягузтво, адже, навпаки, іноді зробити це набагато складніше, ніж дати волю емоціям.
  • Якщо ситуація не дозволяє вам піти, зберігаючи самовладання, використайте гумор. Цим ви можете спантеличити кривдника/кривдників, відволікти його/їх від наміру дошкулити вам.
  • Стримуйте гнів і злість. Адже це саме те, чого домагається кривдник. Говоріть спокійно і впевнено, покажіть силу духу.
  • Не вступайте в бійку. Кривдник тільки й чекає приводу, щоб застосувати силу. Що агресивніше ви реагуєте, то більше шансів опинитися в загрозливій для вашої безпеки і здоров’я ситуації.
  • Не соромтеся обговорювати такі загрозливі ситуації з людьми, яким ви довіряєте. Це допоможе вибудувати правильну лінію поведінки і припинити насилля.

Багато учнів соромляться розповідати дорослим, що вони є жертвами булінґу.

Проте якщо дитина все-таки підтвердила в розмові, що вона стала жертвою булінґу, то скажіть їй:

  • Я тобі вірю (це допоможе дитині зрозуміти, що Ви повністю на її боці).
  • Мені шкода, що з тобою це сталося (це допоможе дитині зрозуміти, що Ви переживаєте за неї і співчуваєте їй).
  • Це не твоя провина (це допоможе дитині зрозуміти, що її не звинувачують у тому, що сталося).
  • Таке може трапитися з кожним (це допоможе дитині зрозуміти, що вона не самотня: багатьом її одноліткам доводиться переживати залякування та агресію в той чи той момент свого життя).
  • Добре, що ти сказав мені про це (це допоможе дитині зрозуміти, що вона правильно вчинила, звернувшись по допомогу).
  • Я люблю тебе і намагатимуся зробити так, щоб тобі більше не загрожувала небезпека (це допоможе дитині з надією подивитись у майбутнє та відчути захист).

У навчальному закладі вирішальна роль у боротьбі з булінґом належить педагогам. Проте впоратися з цією проблемою вони можуть тільки за підтримки керівництва закладу, батьків, представників місцевих органів влади та громадських організацій. Для успішного попередження та протидії насильству в учнів мають бути сформовані навички ефективного спілкування та мирного розв’язання конфліктів.

Заступник директора з навчально-виховної роботи Ледень С. М.

Вшанування учасників АТО та вдосконалення національно-патріотичного виховання молоді (з досвіду виховної роботи)

У сучасних суспільно-політичних умовах, коли Україна ціною життя своїх Героїв, зусиллями українських військових, добровольців, волонтерів відстоює свободу і територіальну цілісність, пріоритетного значення набуває патріотичне виховання учнівської молоді.

Завантажити (pdf)

НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНЕ виховання дітей та молоді

Завантажити презентацію (pptx)

В цей день ми вклоняємося подвигу тих, хто віддав своє життя в ім’я свободи України

З моменту появи перших цивілізацій і по сьогоднішній день люди безперервно воюють. Тобто, у світі практично не було такого моменту, щоб десь не проходили війни. Більш того, в різних куточках нашої планети періодично спалахують неймовірно масштабні військові конфлікти, які забирають життя тисяч людей зі всього світу. І хоча люди і всілякі організації намагаються боротися з війною, але військові дії не припиняються.

Необхідність мати сильну і готову армію відчули на собі багато країн світу, в тому числі і Україна. Ослаблена українська армія почала своє відновлення. Держава витрачає на це величезні гроші, але це необхідний крок, щоб забезпечити єдність і незалежність країни. Зараз престиж в армії зростає з кожним днем. Традиційно в цей день ми вшановуємо всіх військових. І сьогодні особливо щиро і глибоко вдячні їм. Нині, коли українська армія доводить вірність Батьківщині, захищаючи її рубежі і свій народ, це свято стало символом справжньої мужності, героїзму і відваги.

В цей день ми вклоняємося подвигу тих, хто віддав своє життя в ім’я свободи України, мужньо захищаючи рідну землю, та всім, хто несе військову службу в зоні АТО, за відданість українському народу, незламну силу волі та безстрашність.

Бажаємо всім захисникам України бути гідними синами своєї Батьківщини, з честю захищати рідну землю, міцного здоров’я, віри в силу нашої України та скорішої перемоги! Миру Вам і Вашим родинам!

До Дня Збройних Сил України в ліцеї проводилася фотовиставка «Солдат, який мене захищає». Учні ліцею поділилися світлинами зі своїми рідними, друзями, які не вагаючись пішли захищати свою країну. Серед військових української армії значна кількість і випускників ліцею, якими можна гордитися.

Борюсь за тебе, Україно,
За кожен твій козацький чуб,
За мову славну солов’їну,
За славен прапор, за тризуб.
За вишиванку в житнім полі,
За ніжну посмішку дівчат,
За вишні , липи, за тополі,
За дідусів і за внучат.
За те, що вітер ріже кручі,
За те, що хвилі рве Дніпро,
За те, що терни злі й колючі
В кров викарбовують тавро.
Борюсь за хліб, повітря, воду,
За шкварку, чарку, за пиріг,
За наречених дивну вроду,
За перші кроки за поріг.
Борюсь за всіх, за кожну душу
З глибин епох у вир орбіт
І в тій борні я гори зрушу,
Бо то насправді – мій обіт.
Клянусь борнею, Україно,
Як син, як воїн, чоловік –
Тобі служитиму уклінно
Допоки на землі мій вік.
В. Ковтун

Фотовиставка «Солдат, який мене захищає»

Фотовиставка «Солдат, який мене захищає» Фотовиставка «Солдат, який мене захищає» Фотовиставка «Солдат, який мене захищає» Фотовиставка «Солдат, який мене захищає» Фотовиставка «Солдат, який мене захищає»